29.1.2006 FT Risto Ojanen puhui aiheesta ”Dario Fo ilveilyperinteen jatkajana ja uudistajana”. Muinaiset roomalaiset nauroivat näytelmäkirjailija Plautuksen kansanomaiselle huumorille. Myöhemmin perinnettä ovat jatkaneet Commedia dell’arte –esitykset. Dario Fo sai ensioppinsa kiertävänä kauppiaana toimineelta isoisältään. Kaupan tekoon liittyviä meheviä juttuja kuunnellessaan poika oppi, miten paljon puhetapa ja liikkeet kertovat ihmisestä. Dario Fon näytelmien aiheet ovat ajankohtaisia ja hän tutki vallankäyttöä niiden kannalta, joilla valtaa ei ole.
22.2.2006 Fil.yo Kimmo Kemppainen esitelmöi aiheenaan ”Pythagoras – maailma mitattuna ja myyttisenä”. Monet liittävät Pythagoraan nimen matematiikan teoreemaan. Hän oli myös filosofi, joka pakeni tyrannia Samos-saarelta Etelä-Italian Krotoniin, Polykrateen. Siellä hän harjoitti tieteellistä tutkimusta. Pythagoras uskoi sielunvaellusoppiin ja levitti sitä myös oppilailleen. Pythagoras tutki myös sävelasteikon lukusuhteita.
26.3.2006 Tampereen yliopiston tutkija Katariina Mustakallion aiheena oli ”Roomatar-vuosituhansien perintö”. Antiikin aikoina roomalaiset naiset olivat kreikkalaisia vapaampia. Vapaus lisääntyi
entisestään, kun nainen sai oikeuden periä isänsä ilman miehensä holhousta. Avioerot lisääntyivät mutta eronneet solmivat uusia liittoja. Kristinusko taas lujitti avioliittoja tai luostarilaitos antoi
mahdollisuuden elää naimattomana. Jo roomalaisissa piirtokirjoituksissa arvostettiin naisen korkeaa ikää. Samoin on nykyäänkin, naiseutta ja naisellisuutta arvostetaan sitä enemmän mitä iäkkäämpi nainen on.
23.4.2006 Dante-päivän vieraamme, Sede Centralen jäsen, professori Tommaso Pisanti kertoi Italian vuosisatoja vanhasta perinteestä, kirjakahviloista. Suurissa kaupungeissa eri alojen taiteilijat sekä kulttuuri- ja yhteiskuntaelämän vaikuttajat kokoontuivat näihin hienoihin kahvisalonkeihin kiireettömästi keskustelemaan. Aikojen kuluessa niissä ovat vierailleet mm. Botticelli, Garibaldi,
Marinetti ja Pasolini. Kaikkia näitä kahviloita ei enää ole olemassa, mutta vaikkapa Roomassa voi pistäytyä Alberto Moravian suosimaan Caffè Grecoon.
27.6.2006 Kesäkuussa Tampereella vieraili ryhmä italialaisia Rovigon Dante-yhdistyksestä. Heidän kanssaan tutustuttiin Tampereen Taidemuseossa Akseli Gallen-Kallelan näyttelyyn.
18.9.2006 Syyskauden ensimmäisessä tilaisuudessa tutustuimme Italian nykytaiteeseen. Taidekriitikko Marja-Terttu Kivirinta johdatti meidät pop-taitteen rinnakkaisilmiönä 1960-luvulla syntyneestä Arte Poverasta nykypäivien multimedia-taiteeseen. Lukuisien taideteosten esittelyjen lisäksi saimme myös vihjeitä Italian parhaista nykytaiteen museoista. Tilaisuus oli järjestetty yhdessä Kansalaisopisto Ahjolan kanssa.
22.10.2006 FM Timo Keinäsen aiheena oli ”Villa Lanten taiteilijat”. Suomen Rooman-Instituutissa Villa Lantessa on ateljee, jonka suomalainen taiteilija voi saada määräajaksi käyttöönsä. Roomassa
taiteilijoita kiinnostaa kaupungin historiallinen monikerroksisuus sekä myös nykytaide. Tähän mennessä Villa Lanten inspiroivassa ilmapiirissä on työskennellyt yli 200 taiteilijaa. Saimme
tutustua monipuoliseen taiteilijajoukkoon ja heidän töihinsä.
28.10.2006 Järvenpäässä järjestettiin italialais-suomalaisen yhteistyönä seminaari taiteilijakodista ”Giacomo Puccinn Torre del Lago”. Ohjelmassa oli mielenkiintoisia esitelmiä ja Puccinin musiikkia. Tilaisuuteen osallistui kaksi yhdistyksemme jäsentä.
19.11.2006 Syyskausi päättyi FT Veijo Hietalan esitelmään ”Italian elokuva – vahva vaikuttaja maailman elokuvahistoriassa”. 1910-luvun italialaiset spektaakkelit /esim. Cabiria, Quo vadis) vaikuttivat Hollywoodin elokuvatuotannon tyyliin. Myöhemmin italialaisesta neorealismista otettiin mallia ja siirryttiin kuvaamaan studioiden ulkopuolelle. 1960-luvulla nähtiin italowesternejä perinteisten lännen elokuvien sijasta ja Cinecittàn studioilla kuvattiin myös ei-italialaisia filmejä. Italian elokuvan uuden aallon jälkeen 1960-70 –luvulla taide-elokuva kansainvälistyi.
Viimeisimmät kommentit